Cabaret blev en försmak av vad det handlade om. Men hur blev man repetitör på riktigt? Ingen visste. Det fanns ingen utbildning på den tiden. Jag ringde till Kungliga Teatern i Sthlm och frågade om man kunde få sitta med och lyssna på rep för att lära sig. Det blev nobben.


SÅNG / TEATER

Det är kombinationen sång/teater som är min passion och det har alltid lockat mig mer än ren pianomusik. Några sångartister jag haft nöjet att jobba med är: Philip Jalmelid, Håkan Hagegård, Maria Lundqvist, Birgit Carlstén, Lisa Miskovsky, Sofia Karlsson, Mikael Samuelsson, Anna-Lotta Larsson, Margareta Hallin, Richard Carlsohn, Annika Skoglund, Torsten Föllinger och Eva Remaeus. Några jag samarbetat väldigt mycket och ofta med är Åsa Bergh (original Ulrika i "Kristina från Duvemåla") och Christer & Cecilie Nerfont (musikalartister på Wermland Opera). Det är jag mycket glad för.

Jag fick veta att de sökte repetitör till Säffleteatern. Sagt och gjort, jag åkte dit och

presenterade mig och fick jobbet. Sedan 1985 är det mest där och Wermland Opera jag jobbat. Vilket jag är glad och tacksam över.


STJÄRNFALL

En av de mest minnesvärda produktioner jag medverkat i är ”Stjärnfall” som handlade om Zarah Leanders tid i Nazityskland. Det var definitivt den mest omstridda. Arja Saijonmaa spelade Zarah. Ingrid Segerstedt Wiberg uttryckte i en debattartikel att det var fel av Arja att gestalta Zarah, den andra sidan försvarade henne. Jag tyckte att musikalen berättade om en kvinna som bländades av glansen och tog beslut som hon fick betala dyrt för. Men jag ger varje person i publiken rätt att göra sin egen tolkning och bedöma Leanders val. Ska vi inte våga berätta de historierna?

CABARET

Mitt första stora jobb inom teatern var i musikalen ”Cabaret” på länsteatern i Örebro 1984.

Där mötte jag artister som Brita Borg, Eva Remaeus och Guy de la Berg. En avgörande

händelse i mitt musikaliska liv. Jag njöt i fulla drag av att jobba i detta sammanhang.

Varenda kväll hade regissören/teaterchefen Georg Malvius genomgång med ensemblen

om vad som gått fel och vad som kunde förbättras. Och varenda gång var jag med,

fast genomgången egentligen inte rörde mig. Jag kunde inte få nog. 

OLOF WRETLING

På senare år har en av mina samarbetspartners varit Olof Wretling (känd från Klungan och Mammas nya kille). 2014 slumpade det sig så att folklustspelet Värmlänningarna i Ransäter stod utan både regissör och kapellmästare/arrangör. Vi blev tillfrågade och hittade varandra. Vi jobbade fram ett nytt koncept utan att ändra på handlingen. Sommaren 2020 gjorde vi en specialvariant med fem korta avsnitt gjorda för TV (som ingick i Sommaröppet). Med Wretling följer även andra spännande projekt och utmaningar, som t.ex kuplett tillsammans med Radiosymfonikerna, agera kantor tillsammans med Mangan som begravningssångare i radio och julturné med Löpar-Nisses jul.

STRÅLANDE TIDER

Ingrid Langaard, Fredrik Sjöstedt och jag bildar tillsammans gruppen ”Strålande Tider”. Vi turnérar då och då med olika tillbakablickande program såsom ”Famnen full av solsken” (50-tals nostalgi), ”Ljuva 60-tal” och ”Svensktoppar vi minns”.

Jag älskar att gräva ner mig i kända och mindre kända schlager och populära melodier från förr. Det är också ljuvligt att möta publiken med den repertoaren på bygdegårdar och Folkets hus.

BARN OCH UNGDOM

Barn- och ungdomsproduktioner har varit bland det roligaste att göra. Ibland har vi åkt till skolorna, ibland har barn och ungdomar kommit till en scen. ”Tre små grisar” blev en långkörare som vi spelade under flera år. En annan långkörare

skrev vi själva ”Sagan om Miranda, Filip och hoppet. Till dessa produktioner har jag fr a samarbetat med Ingrid Langaard och Margareta Magnusson. 

MUSIKAL OCH OPERA

När jag sätter mig ner och räknar alla större produktioner jag varit involverad i under tappar jag nästan hakan. Där har jag ibland varit repetitör, musiker, arrangör och kapellmästare. Ibland en av funktionerna, ibland två, och ibland alla fyra. Totalt 74 operor och musikaler och 38 turnéproduktioner.

Bland höjdpunkterna finns: Spelman på taket, Sweeney Todd, Sound of Music, Oliver, Carmen, Trollkarlen från Oz, Les Miserables, Susannas hemlighet, Rigoletto, Next To Normal, Mysteriet Drood, Canterbury Tales, Baby, Hur man lyckas i affärer, Blodsbröder, West Side Story, Annie, Something Rotten, Jenufa, Värmlänningarna, Producers och Chess.

Jag är tacksam för alla möjligheter jag fått och för alla fan-

tastiska samarbeten såhär långt. Efter pandemin kör vi igen!

TACK!

Gunnel Jorsäter. Min mamma som från början pushat, uppmuntrat (och ibland tjatat) mig till musikaliska erfarenheter och utmaningar.

Hon lärde mig grunderna i pianospelet, lockade fram sången hos mig och vågade låta mig kompa när hon sjöng i kyrkan trots att jag var nybörjare.


Scharlander, Bengt-Olof Sahlin, Solvieg Ågren och Nore Sundqvist. Några av mina instrumentallärare som hjälpte mig på vägen.


Maria Gigel-Åkerlind, Kulturarbetsförmedlare som hjälpte mig till mitt första jobb på Länsteatern i Örebro. Tipsade sedan om jobbet på

Säffleteatern som sedan blev början på hela mitt yrkesliv. Ovärderligt.


Einar Bergh, Ole Wiggo Bang. De två cheferna/arbetsledarna som betytt mest för mig. Och också uppmuntrat mig att gå min egen musikaliska väg.